התפתחות תינוקות: עקרונות השיטה

לפניכם חומר רקע אודות עקרונות השיטה בטיפול בהתפתחות תינוקות וילדים, העשוי להוביל אתכם למציאת הפתרון הנכון עבור ילדכם. במידה וברצונכם לקבל הסברים נוספים בכל נושא, ניתן לפנות אליי בטלפון 054.6764184 או דרך האתר.

 

התפתחות תינוקות

 

ההנחה העיקרית של עבודתי היא כי התנהגותנו מונעת על ידי שלוש מערכות עיקריות: גוף, נפש וקוגניציה. מערכות אלו משפיעות אחת על השנייה ומושפעות אחת מהשנייה ומתוך כך, אני מאמינה כי הטיפול במערכת אחת משפיע על שאר המערכות בהתפתחות התינוק.

 

אני נוהגת להתמקד בעיקר במערכת הגוף. זאת בעקבות האמונה כי לתנועה תפקיד חשוב ביצירת רשתות עצביות במח הבונות תשתית לכל הפעילויות האנושיות ובהן חשיבה, למידה, ויצירה כמו גם רגש והתנהגות.

 

מערכת מודעות הגוף היא המערכת הראשונית והחשובה ביותר בהתפתחות התינוק, איתה מתחילים את התנועה הנכונה, ואליה חוזרים כאשר צצה בעיה. מערכת זו קשורה ליכולת הילד להכיר את חלקי גופו השונים ומתוכם להתיחס לסביבתו. חוסר במודעות גוף עשוי לגרום ל:
חוסר תקשורת, חוסר גבולות עם הסביבה, חוסר ביטחון, חרדות ומעידות רבות.

 

השיטה מתבססת על תיקון המערכות התפקודיות של הגוף כגון: מערכת ההצלבה, סינכרוניזציה, תפיסה מרחבית, קשר עין מח יד, רצפים, הפרדות ועוד. ישנן מערכות רבות אחרות שעובדים עליהן העוזרות לתינוק ולילד לווסת ולהתארגן בצורה נכונה ביחס לפוטנציאל האישי שלו. העבודה מתמקדת בהפעלת המערכות המוטוריות שלא התפתחו כראוי, בעזרת תרגילים גופניים ספציפיים. העבודה על המערכות חייבת להיעשות בסדר המותאם לשלבי ההתפתחות התקינים, על מנת לפתור את הבעיות ללא יצירת מתחים נוספים.

 

התפתחות תינוקות: חשיבותה של קואורדינציה

 

קואורדינציה הינה תיאום מלא בין היכולת המוטורית, הרגשית והקוגניטיבית בו זמנית וכל אחת לחוד. קואורדינציה תקינה הנה היכולת לבצע מספר פעולות בו זמנית ללא יצירת מתח באף אחת מן המערכות. בעיית קואורדינציה (מערכות תפקודיות לקויות ) גורמת לבעיות תפקודיות יום יומיות, ללקויות למידה קשות בהמשך הדרך, בעיות תקשורתיות, רגשיות ועוד.

 

ללא תיאום מספק, התינוק שואף להגיע אליו על מנת שיוכל לתפקד כהלכה, ואז נוצרים "קיצורי דרך" אפקטיביים פחות, שאף ייתכן ויפגעו בהמשך הדרך בהתפתחותו של התינוק.

 

מערכת ההצלבה היא היכולת להפעיל את שתי ההמיספרות (שני חצאי המוח) של המח בצורה תקינה באותו הזמן. בעיה במערכת זו יוצרת קשיי קשב וריכוז או מופנמות יתר/ ואו היפראקטיביות עקב יצירת מתח בגוף.

 

כמו כן, קושי במערכת זו מביא לחוסר יכולת לבצע שתי פעולות בו זמנית, מה שמקשה מאד על פעולות למידה בבית הספר. בגילאים צעירים, כאשר מערכת זו אינה תקינה היא פוגעת בשפה ובתקשורת. קושי זה עלול לגרום לעצבנות או הסתגרות, להיתקלות הילד בחפצים, בעיה במשחקי כדור וסרבול בהליכה. אצל מבוגרים בעיה במערכת זו גורמת לבעיות נהיגה (נסיעה אחורנית), וחוסר יכולת לעשות שתי פעולות בעת ובעונה אחת.

 

התפתחות תינוקות: תפיסה מרחבית וארגון נכון

 

 

תפיסה מרחבית קשורה לארגון "ספרית המידע הפנימית". מערכת זו שולטת ביכולת שליפת אינפורמציה בזמן נתון בלי להתבלבל, קשורה לסדר פנימי וחיצוני ויכולת למידה "בתבניות". אי תקינות של מערכת זו עלולה לגרום לקשיים בלמידה בעיקר בתחום חשבון ושפות בכתות הגבוהות ( קריאה וכתיבה) בכתות הגבוהות, קושי בשליפת אינפורמציה, אובססיביות לסדר או אי סדר.

 

מערכת זו נבדקת על ידי היכולת לנוע במרחב בסיבוב שלם ובחלקיו השונים. אם אדם אינו מסוגל לבצע זאת, אז הסיפריה הפנימית שלו אינה מאורגנת, והוא לא יוכל לשלוף אינפורמציה בצורה מהירה ונכונה, מה שיוצר "בלאק אווט", לדוגמא במבחן. קושי זה יכול לגרום לתסכול מכיוון שהילד מבין מה נדרש ממנו אך אינו מסוגל לשלוף את הידע בזמן נתון.

גם בקרב תינוקות וילדים בגיל הרך, ניכר קושי בשליפת המידע הנכון, בפעולות פשוטות יותר הדורשות תכנון מועט יותר.

 

הטיפול בהתפתחות התינוק

 

 

הטיפול בתינוקות בנוי על מסאז'ים, לימוד התינוק לבצע רוטציות, חיזוק השרירים, שחרור התכווצויות ומתחים, עבודה על תחושות בעור, עזרה לתינוק בשלבי ההתפתחותהשונים כמו זחילה, ישיבה וכן, לימוד ההורה כיצד לתרגל עם התינוק כהלכה את אשר נלמד בקליניקה. חשיבות התרגול הנכון הוא אבן יסוד בדרך לתינוק שמח ומאושר, שמתקדם בקצב שלו, אבל עם הכלים הנכונים לכך.

 

המטרה היסודית שלנו היא להביא למצב בו המערכות הקואורדינטיביות מפתחות נכון וכך התינוק יכול להוציא לפועל בצורה מקסימאלית את הפוטנציאל והיכולות הטמונים בו.