שלבי התפתחות התינוק

אחד הדברים המרגשים ביותר עבורנו ההורים הוא לראות את התפתחות התינוק שלנו.  אנו תמיד מופתעים מהמהירות בה הם גדלים ומגלים את השימוש בגופם ואת יכולותיהם שעד כה נמנעו מהם. השליטה בשרירים והקואורדינציה מתפתחים עם הזמן והילד לומד לזחול, ללכת, לרוץ ולבצע משימות מורכבות יותר ויותר.

מדובר בתהליך מורכב ועדין ואין תינוק אחד שדומה לאחר. למרות שהשלבים בהתפתחות התינוק הינם סדירים ומתרחשים בקצב ידוע ומקובל, כל תינוק גדל ומתפתח בקצב המיוחד לו, ומגלה בדרכו שלו את עולם התנועה הייחודי לו, על מכשוליו והפתרונות שהוא מוצא בעצמו.

ברקע של הבנה זו, יש לדעת מספר עקרונות הנכונים להתפתחות תינוקות:

  • נהוג להתייחס לשלבי התפתחות תינוקות לפי חודשים, אך כל השלבים של התפתחות תינוקות מתרחשים בסדר קבוע בקרב כל התינוקות ועל פי רוב לא יתקדם התינוק לשלב הבא לפני שיחוש בטחון בשלב הקודם לו.
  • קצב התפתחות התינוק בין כל שלב ושלב, אחיד לעתים נדירות. ישנם שלבים מהירים וישנם שלבים איטיים ותינוק מסוים יכול להתקדם בשלב אחד לאט ובאחר מהר, לעומת תינוק שני אשר יעשה בדיוק ההפך.
  • ככל שהתינוק גדל, תנועותיו איטיות ומדויקות יותר ומקוטעות פחות.

 

  • ראוי למדוד התפתחות מוטורית לא רק במונחי "מה הושג", אלא גם במונחי "כיצד הושג", כלומר, איכות התנועה. לדוגמא: האופן בו התינוק זוחל מעבר לעובדת זחילתו.
  • התינוק יכול להתקדם משלב לשלב במהלך התפתחותו, רק לאחר שמוחו  והחוזק הפיזיולוגי של הגוף יהיו מוכנים לכך, הואיל והוא תלוי במוח ובמערכת העצבים החולשת על התנועות והקואורדינציה. לדוגמא: לא מומלץ להושיב תינוק לפני גיל 9 חודשים (אלא אם כן הוא כבר התיישב בכוחות עצמו), מאחר ועמוד השדרה אינו חזק מספיק פיזיולוגית למצב ישיבה והחזקת משקל הגוף.

 

חשוב ביותר לשים לב לדבר הבא בהתפתחות תינוקות:

  • כאשר התינוק לומד דבר חדש ומסגל לעצמו כישורים חדשים, עשוי להיראות כאילו הוא שכח את השלב הקודם בהתפתחותו או יכולת שכבר סיים לרכוש. אולם לא כך הדבר, אלא שהוא מתרכז ברכישת סט חדש של יכולות מורכבות ואין לו תמיד את היכולת לשמר את הכל בדיוק ובריכוז הדרושים לכך. הכל יחזור בעת סיום רכישת היכולת החדשה.

בהתאם לשלבי התפתחות התינוק שהינם דומים בכל גיל וגיל, לפניכם רשימה של יכולות, כישורים ותנועות שהתינוק רוכש על פי רוב בהתאם לסדר כרונולוגי. זכרו, כי כל התפתחות ייחודית לעצמה, גם ביחס לשלבים הלכאורה קבועים. אם בכל זאת עולה דאגה בלבכם, אתם מוזמנים ליצור עמי קשר. אחת הסיבות הנפוצות שבשלה פונים אלי היא הלמידה שנעשית בין שלב לשלב. תינוק לא יום אחד פשוט זוחל או נעמד. עצם היכולת של התינוק לבצע פעולה היא תוצאה של זמן הכנה ארוך של כל שרירי הגוף ותכנון התנועה לכל שלב ושלב. בעצם אני מלמדת או עוזרת לתינוק ללמוד את אותם המעברים בין פעולה לפעולה. לדוגמא שלב המעבר בין זחילה לישיבה, ובין ישיבה לעמידה וכולי.

שלבי התפתחות תינוקות לפי חודשים:

במהלך החודש הראשון להתפתחות התינוק

  • התינוק ישן כשני שליש מזמנו.
  • רפלקס היניקה משמעותי – כאשר נוגעים בפיו, התינוק אמור לכווץ את פיו.
  • אגרופי ידיו קמוצים.
  • חיוך רפלקסיבי מופיע על פניו בעת גירוי תחושתי.
  • אוהב להיות במנח מעורסל כמו ברחם.

לקראת סוף חודש ראשון להתפתחות התינוק

  • התינוק מתחיל להחזיק את ראשו.
  • הוא מסובב ראשו ומחפש אחר פיטמת האם.
  • הוא מפנה ראשו למקור האור ועוקב אחרי עצמים נעים.
  • הוא נעשה קשוב למשמע רעשים בסביבתו.
  • שריריו התחזקו אך ראשו נשמט עדיין אחורה.

במהלך החודש השני להתפתחות התינוק

.

  • התינוק מחזיק ראש יפה, אך עדיין צריך לתמוך בו (לעיתים עדיין הראש נשמט לאחור).
  • מופיע חיוך רצוני.
  • מתחיל להביא את ידיו למרכז הגוף.
  • מתחילה להיווצר הפרדה בגפיים והתינוק מזיז את גופו לעיתים קרובות.
  • מסובב ראשו לכיוון הרעש ומגלה עירנות רבה יותר במשך שעות היום.
  • עוקב עם העיניים אחרי תנועה ואחרי צליל.
  • יוצר קשר עין עם הקרובים לו.
  • משמיע קולות חדשים.

במהלך החודש השלישי להתפתחות התינוק

 

  • התינוק מרים ראש יפה ונשען על האמות בשכיבה על הבטן.
  • מושיט ידיו לעבר חפצים ותופס צעצועים.
  • הוא ער לפחות מחצית משעות היום.
  • הוא מכניס לפיו את רוב החפצים שבידו.
  • אגרופי ידיו פתוחים.
  • מתחיל לצחוק בקול.
  • הוא לופת בידו חפץ רך ומחזיק בו לזמן קצר.
  • עוקב יפה עם המבט לכל כיוון.

במהלך החודש הרביעי להתפתחות התינוק

 

  • הוא מסובב ראשו לעבר מקור הרעש.
  • הוא מסוגל להעביר את ידו מעבר לקו האמצע של גופו.
  • הוא מסוגל להעביר משקל מצד לצד בשכיבה על הבטן.
  • הוא מסוגל להישעון על מרפקיו בשכיבה על הבטן.
  • הוא מרים את רגליו לכיוון ידיו בשכיבה על הגב
  • הוא מסובב ראשו בחופשיות לכל הצדדים.
  • הוא משתמש באצבעותיו כדי למשש חפצים.
  • לומד 'לשים ראש' בשכיבה על הבטן ולנוח.

במהלך החודש החמישי להתפתחות התינוק

 

  • התינוק מתחיל להתהפך מצד לצד.
  • התרוממות בית החזה בזמן השכיבה על הבטן על ידי יישור הידיים.
  • התינוק מרים את האגן בשכיבה על הבטן.
  • הוא רוכש שליטה  על היד (קשר מח יד). התינוק מכוון את תנועתו בצורה מודעת (כלומר, לא מדובר בתנועה רפלקסיבית, אלא מתוכננת מראש).
  • הנגיעות בכפות הידיים הרבה יותר רכות וממוקדות.
  • הוא משחק ברגליו בשכיבה על גבו.
  • זמן השכיבה על הבטן מתארך, ולפעמים תוך כדי העברת משקל ומשחק מצליח להתהפך מהבטן לגב.
  • הוא יכול להעביר חפץ מיד ליד.

במהלך החודש השישי להתפתחות התינוק

 

  • מתחילה להיווצר תחושת גוף – התינוק בודק ומכיר את רוב חלקי גופו.
  • הוא תופס בידיו את כפות רגליו.
  • הוא תופס יד ורגל נגדית ומכניס לפה.
  • הוא מסובב פניו לעבר הקורא בשמו.
  • בשכיבה על הבטן הוא מצליח לדחוף את המשטח ע"י ישור ידיו.
  • התינוק עושה 'כפיפות שמיכה'.
  • מצליח להסתובב על הציר.

במהלך החודש השביעי להתפתחות התינוק

 

  • התינוק מתחיל את שלבי הזחילה של הפרדת רגליים, הרמת אגן או בית חזה.
  • הוא מתחיל להרים את הטוסיק למעלה, לעמוד על שש, ולדחוף עצמו לקראת זחילה.
  • ישנה הפעלה מוטורית של היד: הושטת יד גבוה לקחת חפץ(בשכיבה על הבטן), חבטה והשלכה.
  • הוא מגלה עניין בהפלתם של חפצים קטנים או בזריקתם על הרצפה.
  • הוא מגלה חשש מזרים.

במהלך החודש השמיני להתפתחות התינוק

 

  • התינוק זוחל לפנים ולאחור.
  • המוטוריקה העדינה מתפתחת. מתחילה הפרדה של יד ימין ויד שמאל בצורה ברורה.
  • הוא מסוגל לשבת לבד במשך מספר דקות.

במהלך החודש התשיעי להתפתחות התינוק

 

  • התינוק מסוגל לשבת ללא הגבלת זמן בלי להישען, צריך לזכור שיש תינוקות שעדיין לא מתיישבים.
  • הוא מסוגל לבצע אחיזת צבת – אחיזת אגודל ואצבע.
  • מתחיל למחוא כפיים.
  • דוחף עם הרגליים. (ובעצם מחזק אותם לשלב העמידה).

במהלך החודש העשירי להתפתחות התינוק

 

  • התינוק מגלה יכולת להתרומם למצב של עמידה לאחר השלב בו הוא מנענע את גופו מטה ומעלה כשעקביו על הרצפה ומושך עצמו לעמידה תוך כדי תמיכה.
  • מסוגל לטפס במדרגות.
  • הוא מסוגל להחזיק לבד בבקבוק ולשתות.

במהלך החודש האחד עשר להתפתחות התינוק

 

  • הוא אוהב משחקי "קוקו", החבאת חפצים, מנופף בידו לשלום.
  • הוא מסוגל לדחוף עגלת ילדים.
  • הליכה סביב רהיטים – על ידי היתמכות בהם.

בגיל שנה להתפתחות התינוק

 

  • התינוק עושה את צעדיו הראשונים באופן עצמאי – תהליך זה יכול לקחת כמה חודשים.
  • הוא מסוגל לטפס במדרגות.
  • הוא מסוגל לבנות מגדל מכמה קוביות.
  • הוא מתכופף ומרים חפצים מהרצפה.
  • הוא מסוגל למצוא חפץ שהחביאו לו תוך כדי משחק.
  • הוא מסוגל להחזיק עיפרון ולשרבט.

מגיל שנה וחודשיים עד גיל שנתיים בהתפתחות התינוק

 

  • פעילויות חקירה ושליטה: זריקתם והפלתם של חפצים, פתיחה וסגירה של דלתות ומגירות, הפעלת מתג חשמלי…
  • טיפוס והחלקה במגלשות.
  • בניית מגדל מקוביות.
  • ריצה.
  • בתקופה זו, מרבית התינוקות מתחילים לדבר.
  • הוא מגיב להוראה מילולית פשוטה בת כמה מילים.
  • הוא מצביע על איברים בגופו ועל תצלומים מספרים.