התפתחות תינוקות: ישיבה והתיישבות אצל תינוקות וכל שלבי ההתפתחות שקשורים אליה

בשלבי ההתפתחות המוטורית, ישיבת התינוק באופן עצמאי תופיע בדרך כלל בסביבות גיל 7-9 חודשים. הישיבה תבוא לאחר התבססותו של שלב העמידה על שש או זחילת שש.
ישנם מספר סיבות שמסבירות מדוע אסור להושיב תינוק לפני שהתיישב בכוחות עצמו:

  • תינוק שעדיין לא התיישב בצורה טבעית ועצמאית, ככל הנראה אינו בשל לכך מבחינה פיזיולוגית. יתכן והסיבה לכך היא שהשרירים הזוקפים של גופו אינם חזקים מספיק לייצוב גופו או שעמוד השידרה שלו אינו מוכן ללחץ שמופעל עליו בזמן ישיבה בגלל שאינו גמיש מספיק.
  • במקרים אחרים, ניתן לראות שתינוקות שהושבו ע"י הוריהם בטרם עת, מוצאים לעצמם פתרון מוטורי מקורי להתקדם באמצעות קפיצות על הטוסיק. רבים מהם מוותרים על זחילת שש תקינה ( ששה בסיסים נוגעים ברצפה- כפות ידיים, ברכיים ורגליים).
  • התיישבות עצמאית מתפתחת ברוב המקרים מעמידת שש או מזחילה. זו הסיבה שתינוקות שלא הושבו ע"י הוריהם יגיעו לישיבה בעצמם, מבלי לאבד את שלב הזחילה בהתפתחות התינוק.
  • הושבת התינוק על ידי ההורים, תפגע במוטיבציה שלו לבצע זאת בעצמו. תינוק כזה, יחווה קשיים בתהליך ההתפתחות המוטורית שבו הוא אמור להגיע למצב של התיישבות עצמאית גם בשלבי התפתחות מאוחרים יותר של זחילה ועמידה. תרחיש שכזה, יקרה כאשר התינוק לא עבר את התהליך בעצמו.

 

התפתחות מוטורית – כיצד נוודא שישיבת התינוק תקינה:

  • על גבו להיות זקוף.
  • תהיה סימטריה יחסית בין שני צידי התינוק.
  • הוא יהיה מסוגל לבצע רוטציות במותניים (היכולת להפרדה מוטורית תקינה בין פלג הגוף העליון לבין פלג הגוף התחתון) לשני הצדדים ולהסב את ראשו לקראת רעש, צעצוע או כל גירוי תפיסתי אחר.

 

המעבר לישיבה יגיע בעקבות בשלות של אחד השלבים הללו בהתפתחות המוטורית:

  • מעמידת שש, כאשר התינוק יגלה את האפשרות להעביר משקל קדימה, אחורה ולצדדים. העברת משקל לצד ואחורה מקרבת את ישבנו של התינוק לרצפה ומאפשרת לו להגיע לישיבה צידית.
  • דרך שכיבה על הצד והישענות על מרפק אחד, כאשר כף היד השנייה דוחפת את הגוף למעלה והרגליים מאזנות את התנועה עד לישיבה צידית.

 

התפתחות תינוקות – תרגילים לזיקוף הגב בישיבה:
1. כשהתינוק יושב, להעביר לו את קצות הציפורנים לאורך עמוד השידרה כדי שיזקוף את גבו.

2. לתת לו להחזיק משהו כבד, על מנת לייצב לו את הישיבה.
3.  להעביר לו קרם לאורך עמוד השידרה ולעשות "פו".
4.  להגיש לו חפצים ליד צידי הגוף, כדי לעודד אצלו את הרוטציה בגב. יש לשים לב לכך שהוא לא מזיז את האגן.

5. להושיב את התינוק על כדור פיסיו עם הגב כלפי האמא , להחזיק אותו במותניים ולהזיז אותו מצד לצד קדימה ולאחור כדי לחזק את שרירי היציבה.

 

התישבות תינוק - ישיבת תינוק - התיישבות תינוק -הושבת תינוק - התפתחות מוטורית

ישיבה בהתפתחות תינוק - התישבות עצמאית - ישיבה זקופה

תינוק התפתחות - התפתחות תינוק - ישיבת תינוק - העברת יד מעבר לקו האמצע בישיבה

התפתחות תינוקות - ישיבת תינוק - התפתחות מוטורית

 

תרגילים למעבר מישיבה לעמידת שש:

  • ממצב של שכיבה על הבטן, נזיז את רגליו בכדי שברכיו יהיו צמודות מתחת לבטנו. לאחר מכן ננענע אותו קדימה ולאחור ונשאיר אותו במצב הזה כמה שניות ורק לאחר מכן נשחרר.
  • תרגיל הליכת מריצה שבאמצעותו גורמים לתינוק לנוע באמצעות ידיו כאשר אנו מחזיקים את מותניו ומלווים את תנועתו.
  • בהחזקת התינוק עם הפנים כלפי חוץ, יש לתלות לתינוק צעצוע על הרגל או לשים לו חפץ מעניין אחר, כדי שירים את רגלו לכיוון היד במטרה להוריד את הצעצוע מרגלו – זוהי פעולה הדומה, אך הפוכה למצב של עמידת שש.
  • להביא את התינוק למצב של זחילה כשהוא על שש. לאחר מכן נזיז לו רגל אחת ואז את הרגל השנייה כדי שהוא יהיה חייב להזיז את הידיים קדימה.
  • להושיב את התינוק על שרפרף או על מדרגה כאשר כפות הרגליים מונחות על הרצפה, רגליים מפוסקות מעט והטוסיק קרוב לקצה. בהמשך נגיש לו חפץ בכדי שיצטרך להתכופף לכיוונו וכתוצאה מכך האגן יעלה למעלה ויתנתק מהמשטח.
  • להביא את התינוק למצב של עמידת שש צמוד לקיר בכדי שלא יוכל להתיישב ולהגיש לו צעצוע שיגרום לו להושיט את היד.

 

התפתחות מוטורית – תרגילים למעבר מישיבה לזחילה:

במקרים רבים בשלבי התפתחות התינוק, לאחר שהפעוט לומד להתיישב, קשה לגרום לו לזחול. לכן, צריך לגרות אותו כדי שיזוז. יותר קל לתינוק לעבור לזחילה ממצב של ישיבה צידית, שבה רגל אחת מכופפת לאחור ורגל שנייה מכופפת לפנים. אם הוא יושב עם שתי הרגליים קדימה, נעביר לו רגל אחת לאחור ואז נשים לו צעצוע טיפה יותר רחוק ממנו כדי שהוא יצטרך להתקדם לעברו. כך, נגרום לו להעביר את כובד משקלו קדימה ולהרים את האגן לכיוון המשחק. ניתן לעזור לו ע"י שליחת היד לכיוון המשחק. שימו לב שלא לשים את המשחק רחוק מדי, בכדי שלא נגרום לתינוק תסכול מיותר.